Kārlis Irbītis

Kārlis Irbītis

Kārlis Irbītis dzimis 1904. gada 14. oktobrī Lādes pagastā.

     

Agri pievēršas aviomodelismam, sākumā izgatavo modeļus pēc aprakstiem, pēc tam sāk tos konstruēt pats. Ap 1925. gadu Kārlis bija uzbūvējis vairāk nekā 30 paša konstruētus aviomodeļus. 1921. gadā Kārlis Irbītis iestājas Rīgas Valsts tehnikumā. 1924. gadā iestājas tikko nodibinātājā Latvijas Aeroklubā. 1927. gadā Kārlis Irbītis strādā par mehāniķi Kara aviācijas skolā. 1928. gadā Kārlis Irbītis sāk strādāt Kristīnes Bahmanes (Christine Backman) akciju sabiedrības lidmašīnu fabrikā. 1930. gadā sāk strādāt Pasta un telegrāfa departamenta galveno darbnīcu (PTDGD) Mehānikas nodaļā par konstruktoru, vada ceļu veltņu iekšdedzes dzinēju būvi.

1932. gadā PTDGD tiek pārveidotas par Valsts elektrotehnisko fabriku (VEF) un Kārlis Irbītis turpina strādāt Mehānikas nodaļā. 1935. gadā Kārlis Irbītis kļūst par VEF aviācijas nozares galveno inženieri. Viņa vadībā līdz 1942. gadam VEF uzbūvē 33 dažādu tipu lidmašīnas, kas gūst panākumus sacensībās Francijā, Anglijā, Šveicē, Somijā un Zviedrijā. 1941. gada rudenī Kārli Irbīti, Jāni Rudzīti un K. Miķelsonu pārceļ uz tikko izveidoto “Hugo Heines” firmas Rīgas nodaļu. No bijušajiem VEF darbiniekiem tiek izveidots konstruktoru birojs, Kārli Irbīti ieceļ par tā vadītāju. 1942. gada rudenī konstruktoru biroju pārņem firma “Espenlaub”, jāstrādā ar firmu “Junkers” un “Messershmit” pasūtījumiem.

1944. gadā Kārlis Irbītis kopā ar sievu dodas uz Vāciju, kur strādā “Messershmit” izmēģinājumu centrā Bavārijā. 1944. gada vasaras sākumā Irbīšu ģimene uz neilgu laiku atbrauc uz Latviju, taču jau jūlijā atgriežas Vācijā. 1948. gadā Kārlis Irbītis kopā ar dzīvesbiedri emigrē uz Kanādu, kur neilgu laiku strādā firmā “Otako” un konstruē bērnu rotaļlietas. No 1950. līdz 1970. gadam strādā par konstruktoru lielākajā Kanādas lidmašīnu būves firmā “Canadair”, piedalās divmotoru lidmašīnu CL-41 un CL-74 projektēšanā. Vēlāk, jau kā rūpnīcas projektu grupas vadītājs, konstruē vertikālās pacelšanās lidmašīnu CL-84. 1971. gada 1. janvārī Kārlis Irbītis dodas pensijā. No 1971. līdz 1973. gadam ir “Canadair” konsultants, no 1976. līdz 1978. gadam ir konsultants Makgila Universitātē.

Aviokonstruktora karjera un dzīve Kanādā.

           

Domas un atmiņas par Latviju

                             

                                

Kārlis Irbītis miris 1997. gada 13. oktobrī Sanlorēnas pilsētā Kanādā.